Anita Yvonne Stenberg deltok i det høyt rangerte CL1-stevnet i Ghent, Belgia, hvor noen av Europas sterkeste ryttere var samlet. Blant deltakerne var representanter fra Belgia, Italia, Frankrike og Nederland. Kvinnene kjørte med gir-begrensning på den legendariske 166,66 meter lange banen – samme regelverk som herrene. Det ble kjørt konkurranser over to dager med eliminering og poengløp begge dager.
Dag 1
Eliminering
Anita tok ledelsen tidlig og kontrollerte feltet helt til det sto igjen seks ryttere. Til tross for at belgiske ryttere prøvde å låse henne inne, holdt hun seg aktiv og posisjonert. Finalen ble en spurt mellom Anita og Lotte Kopecky. Lotte tok fronten i spurten, og det var det riktige valg, men Anita sikret en imponerende 2. plass.
Poengløp
Anita startet offensivt og vant første, tredje og fjerde spurt. Hun og Kopecky tok to runder på feltet og lå likt på poeng før de to siste spurtene. Anita vant nest siste spurt med en rå akselerasjon, og i den siste spurten angrep hun med to runder igjen. Til tross for et leadout av Shari Bossuyt for Kopecky, var Anita utilnærmelig og vant klart. Seieren ga verdifulle UCI-poeng og bekreftet at Anita er i toppform.
Dag 2
Eliminering
Stemningen i hallen var elektrisk da damene igjen stilte til start i eliminering. Anita gikk rett i front og satte premisset. De belgiske rytterne forsøkte igjen å sperre henne inne, men denne gangen slo det feil – Lotte Kopecky ble eliminert som nummer 10. Anita kontrollerte resten av løpet og vant overlegent etter å ha slått Shari Bossuyt i finalespurten.
Poengløp
Dagens siste øvelse ble nok en kamp mellom Belgia og Anita. Det ble kjørt hardt og taktisk, og Anita endte på 2. plass bak Kopecky. Franske Clemence Chereau tok 3. plassen. Anita viste nok en gang høy stabilitet og nivå gjennom hele helgen.
Oppsummering
Anita leverte gjennom to dager sterke resultater i internasjonal toppklasse:
– 2. plass og 1. plass på dag 1 (elim. og poeng)
– 1. plass og 2. plass på dag 2 (elim. og poeng)
Poeng opptjent: 570 UCI-poeng
Kenneth Berner
Landslagstrener bane
Publisert 24.11.2025









